Agora: Historický snímek o křesťanství, filosofii i ženské rovnocennosti

Přestože rozpočet historického snímku Agora se vyšplhal až na 70 milionů dolarů, režisér Alejandro Amenábar nám neservíruje bezduchý historický spektákl, ale spíše komorní drama ve větším měřítku. Milovníci filmů o něčem mohou s klidem otevřít šampaňské.

****- | Autor: Jakub Ehrenberger | 13.8.2010 | přečteno 2565x | komentáře (0) Vytiskni stránku Přeposlat článek
Zařazeno do rubrik: FILM, Žánr, Válečný/Historický, Dobrodružný, Drama, Romantický, Recenze

Děj Agory je zasazen do egyptské Alexandrie ve 4. století našeho letopočtu, která pod nadvládou Římanů prochází zásadními změnami. Křesťané už nejsou pronásledovanou sektou, ale plnohodnotným náboženstvím, jehož obliba roste. Mnoho z pohanů přechází na Kristovu víru a křesťanští „verbíři“ používají někdy dosti radikální postupy, které Egypťané nemohou snášet. Strhává se boj mezi dvěma náboženskými skupinami, který o několik let později zasáhne i do životů další menšiny – židů.

Agora Zdroj: BontonfilmAgora - Hypatia s otcem Zdroj: Bontonfilm

V této době žije v Alexandrii filosofka Hypatia (Rachel Weisz), významná učitelka a první známá matematička západního světa. Zatímco její žáci v průběhu let získávají významné pozice v církvi i ve vládě, ona sama se marně pokouší přijít na kloub planetárním cyklům a zákonitostem vesmíru. Jenže pro ženu, která neustále o něčem pochybuje, nepřichází v úvahu, aby se stala křesťankou.

Naznačit alespoň hrubý nárys děje Agory a zároveň neprozradit nic zásadního z dějových zvratů je poměrně složité. Snímek se odehrává ve dvou časových úsecích, ale v mnoha tematických rovinách. V příbězích jednotlivých protagonistů i celých mas zachycuje nejen konflikt náboženství, známý i ze současnosti, ale i další zásadní témata včetně rovnocennosti žen s muži, postavení otroka ve společnosti a nepatrným způsobem i převahu počtu nad vzdělaností.

Agora - Davus Zdroj: BontonfilmAgora - řečnící křesťan Zdroj: Bontonfilm

Tuto námětovou velkolepost zachycuje režisér Alejandro Amenábar ve dvou hodinách historického dramatu a chce-li všechny tyto pilíře zviditelnit, musí mnohdy sáhnout ke značnému zjednodušení popisovaných skupin. Kupříkladu křesťané jsou vykresleni jako nelítostní hrdlořezové, jejichž předáci si potrpí na horlivé proslovy, na něž jejich posluchači reagují stylem masy fotbalových fanoušků.

Mnohem zajímavější rozbor nabízí snímek v rovině tří ústředních postav, jejichž herečtí představitelé odvádějí velmi kvalitní výkony. Celému ansámblu vévodí zanícená filosofka s tváří Rachel Weisz, která svým výkonem potvrzuje, že do vedlejších rolí je jí opravdu škoda. Zdatně jí sekunduje otrok Davus (Max Minghella), jehož sice scénář odsuzuje zejména k zachmuřenému, bolestnému nebo rozhodnému mlčení, z hlediska uvěřitelnosti však právě on dává ostatním postavám na frak. V jeho případě to naštěstí nezkazí ani výborný konec.

Agora - bitevní vřava Zdroj: BontonfilmAgora - studium Zdroj: Bontonfilm

Třetím do party je Oscaar Isaac v roli Hypatiina bývalého žáka Oresta, který současně reflektuje tragédii roviny osobní, s druhou, věru alexandrijských rozměrů. Přestože Orestes nabízí scenáristům vhodný charakter k hlubšímu zkoumání, jeho potenciál zůstává lehce nevyužit.

Tohle všechno by samozřejmě nestálo zmiňovaných 70 milionů dolarů. Chcete vědět, kam se poděly? Předně do skvělé výpravy, která je naštěstí pro většinu historických snímků už samozřejmostí, ale bezpochyby také na platy stovek protagonistů, kteří v rozsáhlejších záběrech z pouličních masakrů i zanícených proslovů tvoří nedílnou součást kvality snímku. Amenábar nám dokonce v některých situacích nabízí pohled na hemžení dole seshora, což je příjemné osvěžení, ačkoliv když se vytáhne až někam k oběžné dráze Měsíce, už to příliš nefunguje.

Agora - Orestes Zdroj: BontonfilmAgora - Hypatia Zdroj: Bontonfilm

Pokud zamíříte na Agoru, abyste se odreagovali u historických řeží, dočkáte se, ale důvody, proč chilský režisér vdechl tomuto příběhu život, vás absolutně minou. Naopak máte-li rádi komorní dramata, která se snaží promlouvat o současném světě skrz nejrůznější alegorie, snímek vybízí k zamyšlení hned nad několika problémy, které společnost pronásledují i ve století jednadvacátém. Naštěstí to nečiní příliš okatě, takže myšlenkově se určitě nasosáte dosyta.

Agora (Agora)

Španělsko 2009, 127 min

Dobrodružný / Drama / Historický / Romantický