Gere, Hawke, Snipes,Cheadle...prostě ti Nejlepší z Brooklynu

Antoine Fuqua, režisér kultovního snímku Training Day, se pokusil vytěžit z námětu, díky kterému se v roce 2001 za pomoci Denzela Washingtona a Ethana Hawka dostal do širokého povědomí jak filmových nadšenců, tak příležitostných diváků. Po osmi letech natočil snímek, o kterém bychom jen s velkými obtížemi mohli tvrdit, že se nepovedl.

Autor: admin | 6.6.2011 | přečteno 1924x | komentáře (0) Vytiskni stránku Přeposlat článek
Zařazeno do rubrik: FILM, Žánr, Krimi, Akční, Thriller, Drama, Recenze

Nejedná se však o nějaký Training Day číslo dvě, stejně jako nelze čekat něco obdobně originálního. Právě naopak. Fugua jde směrem, který si vymezil už dříve a pouze přidává to, co předtím chybělo. Příběh trochu více komplikuje, chytá se postmoderního prolínání paralelních příběhů, které pozvolna uchvacuje kriminálky a dramata jak americké, tak evropské produkce, a do hlavních rolí neobsazuje „jen“ dvě známé tváře, ale tentokrát hned čtyři. Jsou jimi Ethan Hawke, Richard Gere, Don Cheadle a Wesley Snipes.  Ellen Barkin a Lili Taylor jsou pak už jen příjemným zpestřením.

Na první pohled se tedy může zdát, že jde o minimálně obstojný snímek, který by na sebe měl náležitě upozorňovat. Bohužel tomu tak nebylo a není.  Za své už hovoří samotné tržby filmu, které se vyšplhaly ani ne na 60 procent tržeb, které zaznamenal jeho starší bratr Training Day. V čem je tedy problém? Jedná se snad o jeden z pověstných filmových přešlapů bez ohledu na účast hollywoodských hvězd? Nebo snad právě s ohledem na tento fakt? Vzpomeňme třeba na slibně vypadající Muže zírající na kozy. Film byl opatřen zajímavým námětem, který ovšem znehodnotil poněkud vlažný scénář a neúspěchu snad pomohly i nevyrovnané herecké výkony hollywoodských hvězd.

Pokud bychom však měli skončit tímto srovnáním, domnívám se, že bychom režisérskému počinu Antoina Fuqui  trochu křivdili.

Film má totiž skutečně nadprůměrný scénář, je dobře natočený, umně drží diváka v napjetí a nakonec vyústí v závěr, který je malinko očekávatelný, avšak diváka uspokojí.

Prolínání jednotlivých osudů hlavních hrdinů také nepůsobí chaoticky, jak tomu občas bývá, a člověk se cítí být neustále v obraze. Setkáváme se zde s policistou, který se snaží finančně zajistit svou početnou rodinu, a tak se rozhodne nezákonně využít své profese. Poněkud odlišným je příběh tajného agenta, který má za úkol proniknout do struktury brooklynské mafie. Jeho úkol ho postupem času natolik pohltí, že si přestává být jistý na jaké straně vlastně stojí. Hrdinou třetího příběhu je emočně vyprahlý policista, který se svým cynismem na jednu stranu brání drsné realitě, na stranu druhou ho jeho chování od reality nepřiměřeně vzdaluje, což negativně nevnímá jen on sám, ale i jeho bezprostřední okolí.

Všechny tři příběhy se na oko odvíjejí nezávisle na sobě. Mají však též něco společného. Především je to policejní stanice, v obecnějším smyslu zaměstnání policisty, Brooklyn, ve kterém všichni tři žijí, a v neposlední řadě to jsou místní obyvatelé, které dennodenně potkávají. V ještě obecnější rovině je to New York a jeho zákony. Všichni tři žijí rozdílné životy ve sdíleném světě, ve kterém se nakonec jejich osudy nevyhnutelně střetnou. V čem je tedy problém? Postmoderní pojetí se povedlo, slavní herci zde odvedli dobrou práci a krimi zápletka se rovněž vydařila. Proč je tedy nedávno natočený film dnes už téměř zapomenut? Snad byl očekáván nový Training Day.

Ať už je to jakkoli, nadaný režisér Antoine Fugua si svým Oscarovým hitem zadělal na problém. Aby jeho filmy byly v budoucnu přijímány se zaslouženým nadšením, bude muset porážet výhradně sám sebe. Na druhou stranu, pokud by z takovéhoto boje měly vzejít snímky typu Nejlepší z Brooklynu, myslím, že budu nejen já nadmíru spokojený... I když se mu třeba zase nepodaří zvítězit.

Akční / Krimi / Drama / Thriller

USA, 2009, 132 min

Režie: Antoine Fuqua

Hudba: Marcelo Zarvos

Hrají: Ethan Hawke, Richard Gere, Don Cheadle, Wesley Snipes, Ellen Barkin, Robert John Burke, Lili Taylor, Michael K. Williams, Wass Stevens, Sarah Thompson, Tawny Cypress, Raquel Castro, Jesse Williams, Will Patton, Shannon Kane, Vincent D'Onofrio, Stella Maeve, Hassan Johnson, Isiah Whitlock Jr.