Počátek (Inception): Když sny jsou až příliš skutečné

Původně se o snímku Počátek mluvilo jako o oddechovém projektu mezi dvěma batmanovskými filmy. Jenže Christopheru Nolanovi taková možnost nestačila. Nabral špičkové herce, zažádal si o vyšší rozpočet a natočil možná nejlepší snímek letošního léta.

***** | Autor: Jakub Ehrenberger | 28.7.2010 | přečteno 2364x | komentáře (0) Vytiskni stránku Přeposlat článek
Zařazeno do rubrik: FILM, Žánr, Sci-fi & Fantasy, Akční, Thriller, Recenze

Někdy na počátku produkce mezi filmové fandy unikla informace, že Nolanův nejnovější snímek se bude odehrávat především v mysli svých hrdinů. Znělo to tajuplně, ale nikterak vyloženě slibně, protože takový film by mohl postrádat akční složku i složitější zápletku. Naštěstí nedošlo ani k jednomu a Počátek je ještě lepší, než původně mohl být.

Počátek (Inception) Zdroj: Warner BrosPočátek (Inception) Zdroj: Warner Bros

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) patří k sortě lidí, kteří se dokážou vkrást svým obětem do jejich snů a během blaženého spánku jim ukrást jejich nejcennější tajemství. Jenže má trochu problémy se zákonem, a tak se skrývá po celém světě, zatímco jeho děti vyrůstají bez otce. Šancí na změnu je nabídka mocného byznysmena Saita (Ken Watanabe), který má možnost nechat Cobbův trestní rejstřík vymazat. Žádá však za to protislužbu. Cobb musí jeho obchodnímu nepříteli vnuknout dojem, že by své čerstvě zděděné impérium měl nechat plavat.

Posnídejte výjimečný scénář

Nolanovi trvá jen několik minut a už vás nezadržitelně vláčí příběhem. Jasně, dostane se vám ve zkratce vysvětlení, že upravovat snovou realitu nemůže každý, ale ve své podstatě Nolan šlápne na pedál a jede, dokud mu na kameře nedojde filmová páska. Nerozpakuje se se složitým vykreslováním prostředí, protože snové kulisy nejsou specifické, ani postav, jejichž účast v příběhu přijměte jako holý fakt. Připravte se na to, že pro Nolana je jeho tým pouze týmem, takže výstřelky individualismu očekávejte jen od hlavního hrdiny. Vše je podřízeno geniálnímu scenáristickému nápadu a jeho provedení.

O to příjemněji působí fakt, že všichni herci hrají naprosto profesionálně, až s určitou chladnou odtažitostí, která se jim naštěstí nezrcadlí v obličeji, ale v přístupu k akci, kterou musejí provést. Jejich úkol je složitý, ale oni vědí, že je možné jej dokončit, a tak šlapou a šlapou, aniž by se zastavili a přemýšleli. Kromě DiCapria nemá prakticky nikdo další jakýkoliv druhý rozměr a i o postavy Cobba je potlačen na dějové minimum, a tak jsme ušetřeni srdcervoucích dilemat i romantických zakoukání moderního střihu. Bohudík.

Poobědvejte se skvělým režisérem

To, že si Christopher Nolan umí do svých snímků vybrat skvělé herce (Ellen Page, Ken Watanabe, Leonardo DiCaprio), aniž by za jejich honorář musel vypráskat polovinu rozpočtu, potěší v každém jeho snímku. Teprve Počátek však dokazuje, že on sám jako režisér se nebojí ani vlastní zdánlivé dokonalosti.

Příběhem s několika časovými rovinami, přičemž si rozhodněte sami, kolik jich vůbec je, na sebe upletl pořádný režisérský bič, ale všechno zvládá s bravurou. V jednu chvíli zpomalený záběr padající dodávky, vzápětí sekvence z výtahové šachty, nemocnice uprostřed zasněžených hor a v neposlední řadě Pustiny, hroutícího se světa dokonalé iluze. Tahle místa Nolan všechny stíhá uhlídat, aniž by některé působilo odflinknutě nebo nepatřičně v celkové koncepci snímku.

Po řemeslné stránce se snímku vůbec těžko dá cokoliv vytknout. Trochu zběsilejší střih v některých částech zasněžené snové úrovně může sice způsobit krátkodobé zmatení, takže se v jednotlivých postavičkách chvilku nevyznáte, ale to už snímku v celkovém opojení odpustíte.

Povečeřte při perfektní hudbě

Všechno jmenované by samozřejmě nemuselo fungovat tak skvěle, kdyby Počátek doprovodil hudbou nějaký neumětel. Jenže Nolan už za ta léta dobře ví, který telefon má v takovém případě volat, a Hans Zimmer se mu odměnil dalším skvělým soundtrackem. Jak bude fungovat samostatně, to se neodvažuji hádat, ale během sledování filmu vás nenechá na pochybách, že sledujete dechberoucí sci-fi thriller.

Jedinou kaňkou na kráse je tak možná zbytečná uspěchanost českého distributora, který svým způsobem ztrapnil sám sebe. Když totiž jdete na snímek distribuovaný pod jménem Počátek, aby se v samotném filmu v českém překladu pracovalo s mnohem vhodnějším termínem vnuknutí, vykouzlí to na vaší tváři blahosklonný úsměv. Alespoň překladatel titulků má jasno v tom, že vždycky se nehodí překládat doslova. Zvláště u snímku, který nemusí nutně být o tom, o čem tvrdí, že je.

Počátek (Inception)

USA / Velká Británie 2010, 148 min

Akční / Sci-fi / Thriller