Salt: Angelina Jolie v tuctové akční honičce s vládními agenty

Angelina Jolie řádí v akční thrilleru, jaký jste už viděli mnohokrát. Rusové nemají rádi Američany, Američané zase Rusy. Tentokrát má ruská strana plán, jak definitivně Spojené státy zničit. Jenže to nepočítají s tím, že jim to scenárista pokazí. A vám taky.

***-- | Autor: Jakub Ehrenberger | 25.8.2010 | přečteno 1697x | komentáře (0) Vytiskni stránku Přeposlat článek
Zařazeno do rubrik: FILM, Žánr, Akční, Thriller, Recenze

Člověku se ani nechce věřit, že v dnešní době se ještě natáčejí snímky Rusové vs. Američané. Ale natáčejí a bohužel nepřinášejí žádný inovativní rozměr.

Hlavní hrdinou akčního thrilleru Salt je agentka CIA Evelyn Saltová s tváří blonďaté Angeliny Jolie. Evelyn zrovna končí šichta a už to hodlá v doprovodu svého nadřízeného Teda Wintera (Liev Schreiber) zabalit, aby s manželem Markem (August Diehl) oslavila výročí svatby, jenže plány jí překazí ruský špion Vasilij Orlov (Daniel Olbrychski), který na ústředí CIA přišel se zajímavou zprávičkou. Do New Yorku se údajně chystá ruský agent, aby na pohřbu politického hodnostáře zabil ruského prezidenta. Ano, svého vlastního prezidenta. Že to nedává smysl? A co teprve fakt, že tím agentem má být sama Saltová?

Salt - od dob Bournea jsou motorky populární Zdroj: FalconSalt - MacGyver v sukci Zdroj: Falcon

Do této chvíle, což je od počátku filmu asi deset minut, všechno šlape skvěle. Máme tu náběh na dobrý politický thriller se zdiskreditovanou agentkou, která se snaží očistit, a chlápkem jménem Peabody (Chiwetel Ejiofor), jenž se jí snaží dostat, aby zjistil pravdu. Jenže v tu chvíli to začíná skřípat. Peabodyho, agenta z vnitřního, prostě bylo pro další děj snímku potřeba, jeho příchod k výslechu obyčejného udavače však nemá žádné opodstatnění. A záhy se snímek zvrhne v něco, co jste už viděli mnohkrát. V řadovou honičku mezi jednou superagentkou a partou přitroublých vládních agentů, kteří nejsou schopni trefit terč na padesát metrů a ženská jim všem zlomí nos, aniž by si při tom zamazala sukni

Překvapivě totiž scenárista Kurt Wimmer nenabízí dnešnímu divákovi tolik žádaný příklon k realitě, na jaký vsadil Jason Bourne a po jeho vzoru i restartovaný James Bond, ale naopak absolutní odklon od všeho, co by se alespoň vzdáleně mohlo považovat za možné. Angelina Jolie řádí jak MacGyver v sukni a vytváří výbušniny z noh od stolu, vzápětí nás přesvědčí o tom, že Spider-Man není jediný, kdo umí lézt po stěnách a přestože po ní jdou zvláštní jednotky, když ji agenti konečně dopadnou, odváží jí řadový členové newyorské policie.

Salt - Žena v černém Zdroj: FalconSalt - Chiwetel Ejiofor má plné ruce práce Zdroj: Falcon

Naivita je hlavní vlastnost, která snímku ubližuje. Nechybí mu však ani řada žánrových klišé. Nutné trauma z minulosti, ideální partner, který se ocitne v nebezpečí a bitky, z nichž by bez ztráty kytičky nevyšel ani klon Jackieho Chana s Terminátorem.

Režiséru Phillipu Noycemu nelze upřít určitá dávka talentu pro akční sekvence, čehož si je zřejmě on sám dobře vědom, protože jako nutnou obranu proti divákově spánku staví právě hafo akčních scén. Užijete si střelbu v katakombách jednoho kostela, likvidaci posádky lodi, přeskakování z kamionu na kamion i z mostu na silnici pod ním nebo výskok z jedoucího metra. Otázkou je, do jaké míry by se scény líbily, kdyby je nedoprovodila tradičně výborná hudba z pera Jamese Newtona Howarda (Krvavý diamant, Temný rytíř, Odpor).

Salt - Střílí se skoro pořád Zdroj: FalconSalt - Jedna holka na dva kluky Zdroj: Falcon

Slabý scénář nedává příliš prostoru ani hercům, a tak si kromě hlavní hrdinky, která v průběhu snímku změní nejen kostým, ale i barvu vlasů a celou tvář, zbývajících postav užijeme spíše sporadicky. Tradičně výborně se představuje Liev Schreiber a nezklame ani Chiwetel Ejiofor, ačkoliv postava Peabodyho je ve snímku spíše do počtu. Bez hnací síly vyšetřování by přece jen scénář byl ještě méně věrohodný a to už bychom snímek museli zařadit spíše do kolonky sci-fi.

Pokud patříte k fanouškům Angeliny Jolie, na plátně si jí užijete do sytosti, na Bournea v sukni se však netěšte. Salt je jen tuctovým příspěvkem do žánru akčních thrillerů, který by dopadl mnohem lépe, kdyby v něm nebylo tolik dějových zvratů a vyložených blbostí, které jej srážejí do průměru. Rozhodně horší než žánrově blízký snímek Wanted a ani tak svěží jako Mr. & Mrs. Smith. Jestli se zrovna potřebujete odreagovat po těžkém dni, u tohohle snímku si opravdu příjemně odpočinete. Žádnou revoluci v žánru však nenabízí.

PS: Snímek sice nemá vyloženě otevřený konec, ale závěrečné scény přímo vybízejí k pokračování. Doufejme, že k tomu nedojde. Ale možná by pohled na druhou stranu barikády nebyl úplně k zahození. Co říkáte? Šli byste ještě na Pepper?

Salt

USA 2010, 100 min

Akční / Thriller