Světový bestseller na stříbrných plátnech: Muži, kteří nenávidí ženy

Úspěch knižní trilogie Milénium zesnulého švédského spisovatele Stiega Larssona nemá v posledních letech v literárním světě obdoby, a tak celkem logicky vzniklo i filmové zpracování prvního dílu. Naštěstí se tak nestalo v Americe, ale v zemi Larssonova původu, Švédsku, a tak to nejspíš nebude stát za zlámanou židli.

Autor: Jakub Ehrenberger | 6.7.2010 | přečteno 3189x | komentáře (0) Vytiskni stránku Přeposlat článek
Zařazeno do rubrik: FILM, Žánr, Krimi, Thriller

Příběh celé trilogie se točí kolem rodinné záhady majetných Vangerů. Před čtyřiceti lety beze stopy zmizela z rodinného setkání Harriet Vangerová. Její tělo nebylo nikdy nalezeno, Harrietin strýc Henrik (Sven-Bertil Taube) je však přesvědčen, že byla zavražděna. Vzhledem k tomu, že šlo o rodinné setkání na ostrově, je vcelku nasnadě, že případnému vrahovi koluje v žilách Vangerovic krev. Po čtyřiceti letech od Harrietina zmizení je tak zahájeno pátrání po okolnostech jejího definitivního odstranění z povrchu zemského.

Muži, kteří nenávidí ženy Zdroj: BontonfilmMuži, kteří nenávidí ženy Zdroj: Bontonfilm

Úkolem odhalit pozadí celého případu je Henrikem pověřen investigativní novinář Michael Blomkvist (Michael Nyqvist). Michael je novinář zcela oddaný své práci, spoluvlastní a vydává časopis Milénium (odtud jméno celé trilogie), v němž kritizuje soudobou společnost a požívá značné přízně žen. Pod příslibem zisku citlivých informací o jednom finančníkovi se Michael vydává čenichat, přičemž oficiálně chystá knihu ordinného historii.

Brzy však Blomkvistům investigativní čenich narazí do zdi. Ukazuje se, že na některé věci je příliš krátký, a tak se dá do kupy s Lisbeth Saranderovou (Noomi Rapaceová), jednou z nejlepších hackerek na světě. Lisbeth je čtyřiadvacetiletá holka, má piercing všude, kde ho v rozumné míře mít může, taky jí nechybí tetování a na síti je opravdový expert. Jenže to už se o ní nedá říct v opravdovém životě, kde často tápe. Navíc má Lisbeth škraloup z minulosti a oficiálního poručníka. Ačkoliv takový člověk by potřeboval celou eskortu.

Stieg Larsson (1954-2004) pracoval sám jako investigativní novinář. Působil v řadě zpravodajských agentur a od roku 1999 byl šéfredaktorem časopisu Expo. Byl považován za jednoho z předních světových odborníků na antidemokratické, pravicově extremistické a nacistické organizace. Úspěchů svých románů už se nedožil, zemřel náhle v roce 2004 nedlouho poté, co všechny tři knihy odevzdal nakladateli.

Z Larssonových příběhů se stal absolutní hit a jednotlivé díly vyšly v mnoha světových jazycích včetně češtiny. Údaje hovoří o tom, že se ve světě prodalo už přes 25 milionů výtisků jeho knih. V loňském roce z něj prodejnost jeho knih učinila dokonce druhého nejprodávanějšího autora naší planety. Na román Muži, kteří nenávidí ženy navazují detektivní thrillery Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda.

Film v koprodukci Švédska, Norska, Dánska a Německa měl v České republice premiéru 1. července 2010.

Trailer:

Plakát: