Tma – Juraj Herz se po letech vrátil k hororu

Režisér, scenárista a herec v jedné osobě. Proslavil se již jedním ze svých prvních snímků, který v letošním roce oslavil čtyřicet let od svého vzniku – Spalovačem mrtvol. Řeč je o Juraji Herzovi.

Autor: Andrea Sedláčková | 31.12.2008 | přečteno 2007x | komentáře (0) Vytiskni stránku Přeposlat článek
Zařazeno do rubrik: FILM, Žánr, Horor

TmaAutor se k žánru, který jej proslavil, žánru, oscilujícímu na hranici thrilleru a hororu, navrací svým nejnovějším filmem, majícím všeříkající název – Tma, jehož premiéra se uskuteční v druhé polovině roku nadcházejícího.

Herz se s uměním setkává již na Střední uměleckoprůmyslové škole fotografie, po níž absolvoval na Loutkářské fakultě DAMU režii a herectví. Následovala spolupráce s divadlem Semafor a příležitostná práce u filmu. Mimo jiné působil jako asistent režie a pomocný režisér u oscarového snímku Obchod na korze dvojice Kadár-Klos. Jako samostatný režisér debutoval v roce 1965, a to středometrážním filmem Sběrné surovosti, které vznikly na základě povídky Bohumila Hrabala.

Jak ukázala nadcházející léta, do naší kinematografie vstoupila výrazně talentovaná osobnost, která se s naprostou elegancí a jistotou pohybuje v žánru psychologického dramatu (Petrolejové lampy) stejně jako hororu (Upír z Feratu) i působivých pohádek s tajemnou atmosférou (Panna a netvor, Deváté srdce či Přezůvky štěstí). Herzova filmová díla se vedle žánrové různorodosti vyznačují rovněž mimořádným smyslem pro budování napětí a smyslem pro humor, povětšinou černý.

TmaA právě tyto aspekty se promítají také do nejnovějšího Herzova snímku Tma. Ústřední postavou příběhu je umělec Marek, který se rozhodl opustit kariéru hudebníka a na čas se usadit v opuštěném rodinném domě kdesi na samotě a věnovat se naplno malování obrazů. Ovšem dům, v němž strávil Marek s rodiči a sestrou své dětství, má více než tajemnou minulost. Umělec záhy podléhá negativní energii tohoto hrůzostrašného místa, plně jej odtrhávajícího od reálného světa. Pomalu se mu začínají z mysli vynořovat matné vzpomínky, nejasně mlhavé obrazy dávných událostí získávají faktický rozměr. Milostné sblížení s místní dívkou Marka pouze motivuje k tomu, aby začal objevovat dávno zapomenuté tragédie. Nastává čas, aby dům odkryl svá nejhrůznější tajemství.

Jak poznamenal sám režisér, na scénáři Martina Němce jej kromě samotného příběhu zaujala také možnost vrátit se ke svému oblíbenému žánru – hororu.

Snímek přijde do kin 13. srpna 2009.

Tma